Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Democratisch onderwijs voor iedereen?! (2 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image maartenj said 1 year, 4 months ago:

Ik wil ook graag eens van jullie weten wat jullie vinden van het feit dat je als ouder behoorlijk wat schoolgeld moet betalen om je kind op ‘onze’ school te laten meedoen. Ik begrijp waarom dit noodzakelijk is, maar vanuit mijn visie op onderwijs vind ik eigenlijk dat op een school ALLE kinderen veilig moeten kunnen oefenen en leren in een afspiegeling van de maatschappij. Ik ben bang dat we door de hoge eigen bijdrage een grote groep kinderen uitsluiten. En de kinderen die wel de kans krijgen deel te nemen, een wat eenzijdige kijk bieden op de maatschappij. Wat mij betreft streven we naar een mogelijkheid om alle, of op z’n minst veel meer, kinderen te laten deelnemen aan democratisch onderwijs.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

• Avatar Image judith said 1 year, 4 months ago:

Hoi Maarten,
    Ik begrijp jouw verhaal, maar ook dat van Ilja, Baudy en Astrid. Het voelt dubbel dat het een niet bekostigde school gaat worden.
    Het is ieders persoonlijke keuze …. en dat betekent voor mij (ons) – op dit moment – dat ik verbonden wil blijven aan de school, de intentie heb om me vrijwillig een dag(deel) in te gaan zetten, maar dat onze drie kinderen hier op de basisschool blijven vanwege, op de eerste plaats, het hoge schoolgeld (in combinatie met reis(tijd)kosten, school in ‘opstart’ en aankomende verhuizing).
    Wel houden we een overgang voor de komende jaren open ….
    Ik hoop dat dit financiele punt, al is het enkel mogelijk in dieselvaart (zoals Judith vd S omschreef), zeker ‘mee blijft reizen’.