Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Democratisch onderwijs voor iedereen?! (9 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image maartenj said 1 year, 4 months ago:

Ik wil ook graag eens van jullie weten wat jullie vinden van het feit dat je als ouder behoorlijk wat schoolgeld moet betalen om je kind op ‘onze’ school te laten meedoen. Ik begrijp waarom dit noodzakelijk is, maar vanuit mijn visie op onderwijs vind ik eigenlijk dat op een school ALLE kinderen veilig moeten kunnen oefenen en leren in een afspiegeling van de maatschappij. Ik ben bang dat we door de hoge eigen bijdrage een grote groep kinderen uitsluiten. En de kinderen die wel de kans krijgen deel te nemen, een wat eenzijdige kijk bieden op de maatschappij. Wat mij betreft streven we naar een mogelijkheid om alle, of op z’n minst veel meer, kinderen te laten deelnemen aan democratisch onderwijs.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

• Avatar Image annemariep said 1 year, 4 months ago:

helemaal mee eens Maarten. Ook financieel moet de school voor iedereen toegankelijk zijn.

• Avatar Image admin said 1 year, 4 months ago:

Hoi,

Zie ook het topic over subsidie. Je kunt op dit moment kiezen tussen gesubsidieerd onderwijs tot 14 jaar met het reële risico op sluiting na 5 jaar wegens te weinig kinderen en een enorme administratieve rompslomp of een particuliere school tot 18 met eigen bijdrage. Het is allebei niet ideaal maar wat zien jullie nu als mogelijkheden om hier iets aan te doen?

Know your past, change your future!
  • Avatar Image sandra said 1 year, 4 months ago:

De overheid zou meer/alles moeten betalen, maar aan de andere kant is een bedrag als 300 euro nog wel op te brengen, vooral als je bedenkt dat de school 4 of 5 dagen hele dagen open is (en niet tot 15.00, maar tot 17.00). Ik ken ouders die door de ruime openingstijden nu meer gelegenheid kregen om te werken en zo toch dit bedrag bij elkaar te krijgen. Daarnaast zou de schoolbijdrage eigenlijk hoger moeten zijn om zo alle mensen die er werken ook een eerlijk salaris te geven. Bij dit soort scholen werken de mensen er voor veel minder dan in het reguliere onderwijs. Voordeel daarvan is wel dat ze echt gemotiveerd zijn.

• Avatar Image astrid said 1 year, 4 months ago:

Maarten het zou heel erg mooi zijn als er in Nederland ruimte is voor de democratische school met ondersteuning van de overheid. Maar als dit betekent minder vrijheid, lijkt mij dit verre van ideaal. Alles in het leven gaat om keuzes maken. Als mensen iets echt graag willen voor zichzelf of hun kinderen, dan kan dat altijd, en geld is nooit een issue, al lijkt dat vaak wel zo.
    Verder geven de ruimere openingstijden ouders de mogelijkheid langer te werken, en zo de gelden bij elkaar te krijgen. En er zullen vast nog wel meer creatieve oplossingen zijn voor dit probleem. Ik vind trouwens ook dat ieder kind recht heeft op een plek op de democratische school, helaas is het nu in de beginfase nog zo dat dit op dit moment nog niet realiseerbaar is, en dus alleen voor mensen die daar bewust voor kiezen, en dat heeft mijns inziens niet alleen met geld te maken. zie boven.

• Avatar Image admin said 1 year, 4 months ago:

Hoi beste mensen,

Als moderator moet ik toch een beetje streng zijn. In mijn ogen is deze discussie identiek geworden aan deze: http://www.vrij-natuurlijk.nl/kring/groups/democratisch-onderwijs/forum/topic/democratische-school-wel-of-niet-soepsidie/ over de voor/nadelen van subsidie. Ik ga deze topic dus sluiten.

{UPDATE} topic weer geopend met de kanttekening dat het hier gaat om het principe van een school voor iedereen en hoe dat op termijn te realiseren, en dus niet om de vraag of we nu al dan niet subsidie aan moeten vragen daarvoor is boven vernoemd topic al. Hopelijk zeg ik het zo goed. @maartenj kom er maar in!

Know your past, change your future!
  • Avatar Image judiths said 1 year, 4 months ago:

Het lijkt mij helemaal passen bij de idealen van de democratische school om deze vorm van onderwijs te kunnen bieden aan zo veel mogelijk kinderen. De moeilijkere – maar daarom wel zo interessante! – vraag is natuurlijk: hoe?
    De beantwoording van die vraag heeft meer tijd nodig en zal daarom nog niet uitgewerkt zijn in het eerste financiële plan waarmee de school moet beginnen. Verder zijn er ook nog andere dingen om aan te denken, zoals inderdaad de beloning van de begeleiders (werken op de school mag wat mij betreft niet de indruk wekken veredeld vrijwilligerswerk te zijn).
    Ik pleit daarom graag voor meerdere snelheden: de sneltreinvaart om de school snel van de grond te kunnen krijgen, waarbij concessies moeten worden gedaan en de diesel-vaart, waarmee we langzaam maar zeker doorboemelen naar waar we heen willen, niet gehinderd door praktische bezwaren…

• Avatar Image maartenj said 1 year, 4 months ago:

Dat is precies waar ik op doelde Astrid! (www.vrij-natuurlijk.nl/kring/groups/democratisch-onderwijs/forum/topic/democratische-school-wel-of-niet-soepsidie/edit/post/184/?_wpnonce=3f1de906a1)
    Dank je Ilja voor het weer openen van dit topic!
    Grt!

• Avatar Image simone said 1 year, 3 months ago:

Hallo Maarten,

Ook ik wil even reageren op jouw stelling en ben zeker van mening dat deze bijzonder mooie vorm van onderwijs voor álle kinderen beschikbaar moet zijn. Het is zo dat het vooral de hoogsensitieve kinderen zijn (al dan niet gelabeld) die op een gewone basisschool tegen het schoolsysteem aanlopen en ontzettend veel baat kunnen hebben bij democratisch onderwijs. En bijvoorbeeld een alleenstaande moeder met twee hoogsensitieve kinderen (die het al niet makkelijk heeft) en die open staat voor ander onderwijs voor haar kinderen en niet kiest voor ‘labelen’ of speciaal onderwijs, maar de keus wil maken voor democratisch onderwijs; zo iemand moet toch zeker de mogelijkheid hebben om haar kinderen naar een democractische school te laten gaan en niet tegen het feit aan te lopen dat ze het financieel niet kan opbrengen omdat de kosten zeer hoog zijn!! Het is toch de bedoeling, lijkt mij, om zoveel mogelijk (hoogsensitieve) kinderen deze geweldige kans te bieden en later te kunnen zeggen: zie je wel, dit soort onderwijs is zo gek nog niet.