Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Democratische school: Wel of niet Subsidie? (9 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image admin said 1 year, 9 months ago:

Zonder gekheid: wat zijn de voor en nadelen van overheidssubsidie?
    Ik heb er een paar op een rijtje gezet:
    +bredere doelgroep: meer ouders kunnen het betalen
    +meer geld voor personeel en inrichting
    +meer continuïteit bij ziekte, verlof, ed
    +meer sympathie van de inspectie (raar maar waar!)
    +Brin nummer en allerlei handigheden die maken dat je van allerlei diensten gebruik kunt maken als school

-Beperking leeftijd van 4-14 jaar
    -middelbaar onderwijs erg moelijk
    -binnen 5 jaar 200 leerlingen (of 70 in geval van bijzonder onderwijs)
    -drempel is ook lager voor ouders die niet achter het concept staan
    -Meer invloed inspectie (dreigen met intrekken subsidie)
    -hebt vaak geen invloed meer op je locatie (wijst de gemeente aan)
    -Bureaucratische rompslomp om uberhaupt subsidie te krijgen

Know your past, change your future!
  • Avatar Image tobuzzter said 1 year, 9 months ago:

Het systeem van subsidie is in mijn ogen gewoonweg niet eerlijk ten opzichte van ouders die hun kinderen op een democratische school hebben zitten. Zij betalen belasting, net als ouders met kinderen op een reguliere school, en zouden mogen verwachten dat ook een deel van hun belasting wordt besteed aan de scholing van hun kinderen, ongeacht welke keuze ze hierin maken. Wat mij tegen de borst stuit is dat ouders die voor een democratische school kiezen een overwogen keuze hebben gemaakt, en vaak meer betrokken zijn bij de scholing van hun kinderen dan ouders van kinderen op een reguliere school, maar ze worden niettemin behandeld alsof het besluit om hun kind alternatief onderwijs te laten volgen roekeloos en onverstandig is. Dit is gewoon erg scheef en neigt naar subjectiviteit van de overheid.

De subsidiëring van democratische scholen zou overigens aan andere regels moeten voldoen in mijn ogen, aangezien de onderwijsvorm niet te vergelijken valt met de reguliere variant. In overleg met het werkveld zou een eisenpakket samengesteld moeten worden waaraan democratische scholen moeten voldoen. Een mix van interne en externe experts zou vervolgens moeten controleren of hieraan wordt voldaan. De wijze van inspectie is nu enigszins anders dan bij een reguliere school, maar de lat waarlangs het onderwijs en de resultaten worden gelegd is dezelfde. Dat is onrealistisch en niet fair ten opzichte van democratische scholen.

To Konstantin, the peasant was simply the chief partner in their common labor.

Dat klinkt als het Nieuw Zeelandse model (zoals ik het begrepen heb). Daar stelt een school zelf een pedagogisch plan op, en aan de hand daarvan wordt er door de inspectie beoordeeld. Dit schijnt mede een gevolg te zijn van de strijd voor de culturele identiteit van de Maori’s, en het recht dat men daardoor nu heeft om scholen volgens een eigen visie te starten. Het Deense model lijkt hier volgens mij ook veel op (laatst een interessant artikel over gelezen, ik heb het nog ergens staan).

Hoe dan ook zijn er genoeg voorbeelden hoe het beter kan (slechter ook helaas, zie Frankrijk en Italië).

• Avatar Image tobuzzter said 1 year, 9 months ago:

Gevolg van de huidige standaarden is dat het onderwijslandschap zeer eentonig is. Scholen vormen zich naar de eisen van de overheid, omdat dit de gemakkelijkste weg is. Daarom liggen de verschillende reguliere scholen relatief erg dicht bij elkaar, en kan er volgens gestandaardiseerde methoden worden geïnspecteerd. Maar zodra een school sterk afwijkt van de norm, zoals bij democratische scholen, is het systeem niet toereikend. Er zou dan getracht moeten worden om de inspectiemethode zou goed mogelijk af te stellen op de specifieke school, waardoor de verstandhouding tussen inspectie en school ook wordt vergroot. De meeste inspecteurs doen absoluut hun best om zich te verplaatsen in de werkwijze van democratische scholen, maar zolang de maatstaven nog dezelfde blijven als bij reguliere scholen, kan er nooit op een goede manier geïnspecteerd worden. De focus zal zich moeten verplaatsen van de resultaatgerichtheid en pure focus op de cognitieve ontwikkeling van een reguliere school – welke onmogelijk vertaald kan worden naar het democratisch onderwijs – naar een focus op de doelen van het democratisch onderwijs, waar een veel completere ontwikkeling wordt nagestreefd. Deze verloopt bovendien uiterst dynamisch, waardoor het ook onmogelijk is om te inspecteren vanuit momentopnames. Het is gewoon een duidelijk onbalans tussen het daadwerkelijke streven van een democratische school, en de doelen die de school volgens de huidige inspectiemethoden zou moeten nastreven.

To Konstantin, the peasant was simply the chief partner in their common labor.

Hoi,

Ik had eergisteren een interessant gesprek met Peter Hartkamp van de Kampanje over bekostiging. Wat betreft het stuk over Denemarken, daar moet je dus eerst 15 kinderen hebben, krijg je geld, moet je daarna 25 kinderen hebben, daarna 50, etc. Sowieso is het systeem in Denemarken compleet anders. Misschien willen ze Jutland wel ruilen tegen de antillen ;-)

• Avatar Image judiths said 1 year, 5 months ago:

Ha allemaal,
    Over de voordelen valt mij op dat de eerste drie plussen betrekking hebben op het hebben van geld? Bij die plussen kan subsidie dus ook worden vervangen door “zak geld” (weliswaar nog niet bekend waar die vandaag komt…). En het voordeeld van sympathie van de inspectie kan misschien toch ook wel op een andere manier worden verkregen? En wat de andere diensten van de gemeente betreft: wat zijn dat voor diensten en waarom worden die alleen verleend aan scholen die subsidie krijgen? Of is dat de enige manier om een Brin nummer te krijgen?
    Ik zou me hier wel in willen verdiepen. Vooralsnog lijkt mij dat het fijn zou zijn als we zonder subsidie en mét alle dienstverlening van de gemeente zouden kunnen werken! :-)

• Avatar Image admin said 1 year, 5 months ago:

Hoi Judith,

Een brinnummer wordt bij mijn weten helaas echt alleen verstrekt aan gesubsidieerde scholen. Wat de overige diensten betreft dat gaat om inspraak in allerlei organen, lidmaatschap van allerlei clubs, deelname aan programma’s van de gemeente voor scholen maar ook verzekeringen en pensioenen ed. Ik ben hier geen expert in (zeg maar een complete leek) dus ik raad je aan eens te bellen met een schoolleider of bestuur van een bestaande school. Sympathie van de inspectie kun je wel krijgen, mits je maar duidelijk maakt je aan de wet te gaan houden een goed volgsysteem bijhoudt. Maar op de één of andere manier gaat men daar bij een gesubsidieerde school toch sneller vanuit.

Mvg. Ilja

• Avatar Image maartenj said 1 year, 4 months ago:

Zonder Brin nummer besta je niet (zomaar) voor de onderwijsinspectie of leveranciers. Als school zonder nummer moet je zelf actief op zoek naar nieuwe regelgeving etc. Het kan, ik heb het ook jaren moeten doen, maar het kost tijd en geld en je loopt kans belangrijke zaken te missen. En dat moet je voorkomen, want als onderwijsinstelling heb je wel de verplichting op de hoogte te zijn..

• Avatar Image maartenj said 1 year, 4 months ago:

Democratisch onderwijs voor iedereen?! Deel 2
    Ik bedoelde met mijn opmerkingen over de toegankelijkheid van een democratische democratische school voor meer kinderen helemaal niet dat we maar subsidie moeten aanvragen, of juist niet.

Het gaat er mij om dat we bij het opstellen van een (financiele) meerjarenplanning eens moeten kijken hoe en of we de school voor een bredere doelgroep toegankelijk kunnen maken. Gewoon omdat ik vind dat een school zoveel mogelijk een afspiegeling van de maatschappij moet zijn.

Daarom hoort dit onderwerp niet helemaal bij dit topic/forum..
    Groeten!