Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Een school starten (6 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image admin said 1 year, 10 months ago:

Wat moet je allemaal doen (en niet doen) als je een nieuwe democratische school start? Links, tips, verhalen, zijn welkom.

Know your past, change your future!
  • Avatar Image wais said 1 year, 2 months ago:

Aangezien in vele democratische scholen leerlingen tot 18 of soms 20ste daar zullen blijven neem ik aan dat er leerlingen zijn die naar de universiteit willen gaan. En op toegelaten te worden moet je een toelatingsexamen doen. Voor ieder opleiding is dan een ander soort toelatingsexamen, waarbij je in verschillende vakken getoetst wordt.
    Vakken zoals : natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde A/B/C, Engels, Duits etc. etc. bijna alle vakken die men in een reguliere onderwijs krijgt zou je dan getoetst in kunnen worden. Voor het voorbereiden van deze examens kun je goed examensamenvattingen en examenbundels gebruiken.

Niet alleen zijn deze samenvattingen van verschillende vakken handig voor de toelatingsexamen, tevens kunnen ze als informatiebron gebruikt worden door leerlingen die interesse hebben voor bepaalde vakken. Alles wat in de reguliere onderwijs in lesgegeven wordt staat er immers in. Zo kunnen ze in hun eigen manier en tempo de stof doornemen. Wanneer ze bepaalde dingen nog verder uitgelegd willen hebben kunnen ze dat niet alleen via de begeleiders raadplegen maar ook via internet natuurlijk.

( Momenteel ben ik een vwo klas 6 leerlingen en heb van verschillende vakken de examensamenvattingen en examenbundels. Wanneer ik mijn examen gehaald heb kan ik deze wel aan je nieuwe school doneren. )

“Be the change you want to see in the world.” – Mahatma Ghandi
  • Avatar Image admin said 1 year, 2 months ago:

@Wais, wat goed, we hebben net een leerlinge van 16 die wel/niet/wel/niet wil komen omdat ze ook nog haar vwo af wil maken, dit lijkt mij voor haar erg relevant. Overigens bereiden wij als school indien gewenst ook voor op de staatsexamens.

Aangezien je erg betrokken klinkt is het misschien een idee om eens langs te komen, de volgende open middag is 17 april: http://democratischeschoolnijmegen.nl/2011/02/open-middag/

Veel succes met je examen!

Know your past, change your future!

@admin Goed idee om langs te komen, staat genoteerd. Tot dan zal ik mijn ideeën in deze forum posten.

Ontopic :

Voor een democratische school is het, denk ik, ook handig dat ze contacten hebben met verschillende bedrijven. Bijvoorbeeld : Schoonmaakbedrijven, computerbedrijven, hulporganisaties, bouwbedrijven, architectenbureau’s, etc.etc.. De scholen die zulke contacten hebben kunnen de leerlingen de mogelijkheid geven om een dag mee te lopen in een bedrijf naar keuze. Zo kunnen leerlingen niet alleen een beeld krijgen maar ook ervaren hoe een baan in elkaar zit, indien ze later ook zoiets willen gaan doen.

Wanneer leerlingen in bedrijven mee willen lopen waar de school geen contact mee heeft, zou het tevens een creatieve en leerzame opdracht zijn voor de leerling om zelf contact op te leggen.

Omdat onze maatschappij zich momenteel in een digitale tijdperk bevindt zou het heel handig zijn dat leerlingen in een democratische school zich ook in zo een omgeving ontplooien. Wanneer een groepje leerlingen bezig zijn met een project, waar ze veel samen moeten werken, zouden ze gebruik moeten maken van online diensten zoals : docs.google.com, prezi.com om even een paar te noemen. Op deze manier hoeven ze niet alleen samen te werken wanneer ze bij elkaar zijn in een bepaalde plek en tijdstip, maar kunnen ze samen werken vanuit elke gekozen locatie en tijdstip. (natuurlijk met internetverbinding).
    Dit scheelt dan ook geld en tijd omtrent aanschaffen en installeren van software’s, gebruik van telecommunicatie etc. etc.

Ook zouden ze toegang moeten hebben tot het gebruik van beamers, geluidsapparatuur, tv’s etc. etc. voor presentatie’s en dergelijke.

( Aanvullend aan mijn reactie omtrent toelatingsexamen ben ik vergeten op te merken dat je voor een toelatingsexamen, aan een universitaire opleiding, niet in veel vakken examen hoeft af te leggen. Het verschilt per opleiding, maar je hoeft niet in evenveel vakken examen af te leggen als de reguliere onderwijs. In de reguliere onderwijs krijg je daarbij nog een diploma, waar je ook tot andere opleidingen toegang in hebt. Maar wanneer je zeker weet wat je later wilt gaan doen denk ik dat het overbodig is dat je examens moet afleggen in vakken die je niet nodig hebt voor de toelating van je toekomstige opleiding.

Dit is tevens ook een sterke pluspunt van de democratische onderwijs ten opzichte van de regulier onderwijs. )