Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Labelkinderen (9 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image admin said 1 year, 10 months ago:

Hoogbegaafd, andersbegaafd, creatief, hoogsensitief. Allemaal eigenschappen die in het regulier kunnen leiden tot brandmerking als autist of adhd’er. In het democratisch onderwijs lijken deze kinderen vaak gewoon zichzelf te kunnen zijn.
    Wat zijn jullie ervaringen? Is democratisch onderwijs beter voor labelkinderen, en wat is het verschil?

Know your past, change your future!
  • Avatar Image chartkamp said 1 year, 10 months ago:

Ilja, Volgens mij is de term labelkinderen een onnatuurlijke term, het zegt niets over deze kinderen, maar alles over het systeem waarbinnen deze kinderen groot worden. Je zou beter kunnen spreken van een labelomgeving. Onze ervaring is dat zodrag kinderen zichzelf mogen zijn, vrij van opgelegde verwachtingen, prestatiedruk en een opgelegd curriculum, een kind zelf de kans krijgt te dealen met zijn eigen talenten, capaciteiten en gedrag. Hier zal hij/zij zijn hele leven mee moeten zien te dealen. In democratisch onderwijs krijgt een kind de kans zich gezond te ontwikkelen naar zijn eigen kunnen en leert het vooral op zichzelf te vertrouwen. In regulier onderwijs zie je dat hulpverlening rondom labelkinderen een aangeleerde hulpeloosheid creert, alsof je ‘label’ gefixed moet worden en dat kan je niet zelf, dat moet met hulp van een ander. Deze aangeleerde hulpeloosheid is geen basis voor een gezond, zelfbewust, creatief mens in de maatschappij.

• Avatar Image tobuzzter said 1 year, 10 months ago:

Labels krijgen kinderen opgeplakt als ze buiten de norm van het reguliere systeem vallen. Hier gaat men uit van een basispakket aan vaardigheden en een basishouding waar alle kinderen aan lijken te moeten voldoen. Als een kind vanuit natuurlijk gedragingen van deze norm afwijkt, is het de trend om hem in één hokje te plaatsen dat het ‘afwijkend’ gedrag zou verklaren. Binnen democratisch onderwijs wordt uitgegaan van de unieke kracht van ieder kind, en wordt er niet getracht om ieders ontwikkeling langs de meetlat der standaard te leggen. Wanneer de nadruk zich verplaatst van het nastreven van en voldoen aan een gemiddelde verwachting, naar een omgeving waarin vooral de natuurlijk ontwikkeling van ieders individu centraal staat, scheelt dit een geweldige last op de schouders van kinderen. Want in plaats van dat constant het gevoel krijgen zich te moeten conformeren aan eisen van anderen, kunnen ze zich dan volledig focussen op hun eigen proces, waardoor de ontwikkeling in een stroomversnelling komt.

Uiteindelijk zou je dus kunnen zeggen dat democratisch onderwijs beter is voor de labelkinderen waaraan je refereert. Waar zij in eerdere onderwijsomgeving misschien het gevoel hebben gehad dat de focus lag op dat wat hen van de norm deed afwijken, kunnen zij binnen een democratische school in feite van deze nadruk verlost worden. Logisch gevolg is dat de invloed van een label op het leven van een kind sterk vermindert, of zelfs volledig verdwijnt. Al ligt dit natuurlijk aan de manier waarop de directe omgeving kiest er mee om te gaan.

To Konstantin, the peasant was simply the chief partner in their common labor.

Was ik zelf nèt bezig met een artikel, komt Peter Gray weer met een stuk over precies hetzelfde onderwerp ;-) http://www.psychologytoday.com/blog/freedom-learn/201007/adhd-and-school-the-problem-assessing-normalcy-in-abnormal-environment

Mijn artikel volgt!

Ik heb bovenstaande artikel van Peter Gray nu vertaald: http://vrij-natuurlijk.nl/2010/07/adhd-en-school/ Stuur door aan zoveel mogelijk mensen!

@chartkamp, @tobuzzter Ik heb de term labelkinderen niet uitgevonden, en natuurlijk speel ik hier een beetje advocaat van de duivel. Maar ik denk dat het uiteindelijk een subversieve term is doordat het aantoont wat er mis is in het onderwijs. De term polariseert de kijk op onderwijs en dwingt daardoor mensen te zoeken naar alternatieven. Net zoals termen als allochtoon, kans-arm of gehandicapt niet alleen een uiting zijn van onderdrukking, maar ook een instrument tot bewustwording. De aangeleerde hulpeloosheid is mij ook een grote doorn in het oog. Ik hoor tegenwoordig haast wekelijks kinderen die zeggen dat ze iets niet kunnen doordat ze “adhd hebben”. Eergister nog drie kinderen op het strand: eentje gooide flessen kapot op een plek waar kleine kinderen speelden. Ik sprak het drietal aan en kreeg als reactie “Dat deed hij, en hij kan er niets aan doen wat hij heeft ADHD!” En of ze die glasscherven hebben opgeruimd! Eigen verantwoordelijkheid is in rap tempo aan het verdwijnen bij labelkinderen. Generatie TBS (niet toerekenings vatbaar) is in opkomst als we niets doen. Johann Gottlieb Fichte had niet durven dromen van zoveel gebrek aan intiatief, aangezien de toenemende debielisering een argument pro forma is voor een repressieve staat. Heeft iemand een idee hoe het artikel van Peter Gray geplaatst te krijgen een krant of tijdschrift? Tips zijn welkom.

Interessant artikel, DSM-V bashen wordt nog eens mainstream!: http://www.depers.nl/binnenland/496037/Help-daar-komt-weer-een-lading-autisten.html

• Avatar Image admin said 1 year, 9 months ago:

Dramatisch verhaal: #Hoogbegaafdheid niet herkend: 12 jaar lang medicijnen tegen ADD/AS/ODD met gedragsproblemen als gevolg http://bit.ly/adFQhk

• Avatar Image ivanrooij said 1 year, 4 months ago:

@admin Wat als je Gray’s article naar bijv NRC of volkskrant stuurt voor in wetenschapsectie?

Verder, is er ooit systematisch onderzoek gedaan naar effect van democratisch onderwijs op gedrag van labelkinderen? Of tot zo ver alleen anecdotische evidentie?