Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Wat is democratisch onderwijs? (6 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image admin said 1 year, 10 months ago:

Wat vinden jullie dat een democratische school minimaal moet zijn:
    -vrij van verplichting
    -inspraak in dagelijks bestuur
    -gelijkwaardigheid
    Maar wat is het verschil tussen een verplichte schoolkring en een verplichte les? Is iederwijs eigenlijk wel democratisch onderwijs? En de Pestalozzi school in Ecuador?

Know your past, change your future!
  • Avatar Image tobuzzter said 1 year, 10 months ago:

Een democratische school heeft wat mij betreft als uitgangspunt het volledige vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen, en de zaken die nodig zijn om dit vertrouwen te waarborgen en uit te stralen naar kinderen. Dit betekent onder andere het onvoorwaardelijk uitgaan van de eigen ontwikkelingsdrang van kinderen, een gelijkwaardige rol voor kinderen in de besluitvorming omtrent de dagelijkse praktijk in de school en het onderschrijven van ieders verantwoordelijkheid in het geheel. Elke school die dergelijke uitgangspunten alleen onder bepaalde voorwaarden zegt na te streven, zie ik niet als een pure democratische school. Maar het is natuurlijk zo dat aan het gebruik van de term ‘democratisch onderwijs’ vooralsnog geen voorwaarden zijn gesteld, zodat ook scholen die slechts kleine democratisch elementen in hun visie opnemen, hier ook naar kunnen verwijzen. Dit is misschien verwarrend, maar hun goed recht. Want het klinkt ook gewoon lekker…

To Konstantin, the peasant was simply the chief partner in their common labor.

Mee eens Tobias! Je afstudeer presentatie over vertrouwen was ook erg verhelderend. Zou ik die in verkorte vorm op de website mogen plaatsen?

• Avatar Image tobuzzter said 1 year, 10 months ago:

Jazeker. Zit ie nog in je geheugen? :P Anders kan ik door Ruud gemaakt foto’s van de platen, en een tekst die ik in eerste instantie wilde gebruiken naar je toesturen..

To Konstantin, the peasant was simply the chief partner in their common labor.

Ik heb hem haast helemaal op video. Dan ga ik lekker los! De door Ruud gemaakte foto’s van de platen zijn ook handig om er doorheen te monteren.

En hier is alvast deel 1 van De Waarde en Betekenis van Vertrouwen door Tobias: