Group Admins

Democratisch onderwijs

Public Group active 1 year, 1 month ago

Alles over democratisch onderwijs

Wel of geen aanbod? (4 posts)

← Group Forum   Group Forum Directory
  • Avatar Image admin said 1 year, 10 months ago:

Volle tafel, lege tafel; het blijft één van de meest onderscheidende aspecten van een democratische school. Ik heb wel eens geopperd dat het verschil tussen democratische scholen onderling groter is dan tussen alle reguliere scholen. Over verplichte lessen wil ik het hier nu niet hebben, dat is een discussie op zich (zie wat is een democratische school?). Maar wat denken jullie? Wel of niet aanbieden? En waarom? En hoe zit dat bij hele kleine scholen, en bij hele grote?

Know your past, change your future!
  • Avatar Image sandra said 1 year, 9 months ago:

Ik heb gemerkt dat een volle tafel alleen werkt als je zelf ook geinspireerd bent door die volle tafel. En dat je dus geen dubbele boodschap hebt met die volle tafel. Een voorbeeld: als ik enthousiast ben over breien en ik bied dat aan door het zelf te gaan doen en ook materialen mee te nemen voor anderen inspireert dat. Niet iedereen gaat dan breien, maar ze komen erbij, proberen ook wat uit en gaan hun eigen ding doen.

• Avatar Image ivanrooij said 1 year, 6 months ago:

Aanbod lijkt me prima, maar inderdaad zonder verborgen boodschap (bijv. een boodschap als “dit zou je eigenlijk moeten (willen) leren”). Ik denk dat het heel leuk voor kinderen kan zijn om activiteiten geadverteerd te krijgen waarop zij zich kunnen inschrijven, of inderdaad iemand te zien die geinspireerd bezig is met zijn eigen vak. Neem bijv. soms een wetenschapper of een artiest in huis, die gewoon zijn werk doet of er over vertelt (voor wie daar naar wil luisteren).

Een keerzijde van te veel activiteiten adverteren is misschien dat kinderen dat gaan verwachten en daardoor minder vanuit zichzelf gaan zoeken naar wat ze interesseerd … dat weet ik eigenlijk niet. Heb ik nog geen ervaring mee. Jullie ideeen?

• Avatar Image sandra said 1 year, 6 months ago:

Ik heb er wel wat ervaring mee. Als je veel aanbiedt, dan is het wel makkelijker om je dag door te komen omdat je je dan een beetje laat “verleiden”. Vooral als je je verveelt kan dat prettig zijn, een soort “comsumptiegedrag”. Het heeft ook andere voordelen, je kan daardoor toch jezelf en anderen leren kennen (omdat anderen ook op dat aanbod afkomen) en je ontmoet dus iemand die zijn eigen inspiratie heeft gevonden op dat moment (de aanbieder). Het is mijn vraag of veel aanbod eerder leidt tot jezelf komen, of juist niet.
    En je hebt ook gelijk als je zegt dat je daardoor wat “lui” zou kunnen worden bij veel aanbod. “Saaie school zeg, er is hier niets te doen”, als er minimaal aanbod is. Dan moet je pas echt bij jezelf gaan graven. Onze school (SUbburt school de Koers) heet niet voor niets de school voor ondernemend leren.